NIKE: MEGNYÍLT A 3. INNOVÁCIÓK HÁZA

4 emeleten, összesen 2500 nm területen várja a betérő látogatókat a Nike új párizsi üzlete.  A bolt a House of Innovation, vagyis Innovációk Háza lánchoz csatlakozik, amelynek Sanghajban és New Yorkban már bejáratott üzlete van. Mindhárom üzletre jellemző, hogy a látogató belépésének másodpercétől a búcsúzásáig elkápráztató, digitálisan magas színvonalú vásárlói élményben részesülhet, de a párizsi üzlet még tovább ment, európai viszonylatban itt található a legszélesebb Nike cipőválaszték.

A párizsi üzlet négy témára fókuszál: a vevők globális sportolói közösségének létrehozása, női termékek és szolgáltatások innovációja, a gyerekek mozgási lehetőségének növelése, és a gördülékeny vásárlási élmény megteremtése az üzletbe lépéstől a távozásig. Ezek a témák határozzák meg az üzlet kialakításának több részletét is, pl. az egész falas installációkat.

A gyermekrészlet innovációja, hogy Kids Pod néven egy interaktív játszó térré alakult át, amely egyben a gyerekeknek szánt termékek kipróbálásának helyszíne is. Olyan játékokban vehetnek részt, mint az egykezes cippzár-felhúzás challenge, vagy a 360 fokos virtuális futóverseny.

A nők számára a Nike Fit mobilalkalmazás egy okos algoritmussal tárolja a melltartójuk méretét, s ez alapján ajánlja a Bra Fit sportmelltartók közül a legideálisabbat. Ha a vásárló hozzájárul, ezek az információk el is menthetők a tagságival rendelkezők profiljába, és nagyban leegyszerűsítik a későbbi vásárlásaikat is.

A Nike ezzel a modern üzletével egyidejűleg szeretné megmutatni márkája innovatív jellegét, és a Párizs történelmi jegyeit. A modulokból álló üzletbelső kialakításnak köszönhetően az elrendezése bármikor megváltoztatható anélkül, hogy a teljes újradizájnnak és belsőépítészetnek jelentős költsége lenne.

A Move to Zero fenntarthatósági programjával pedig a Nike hangsúlyosabbá tette a fenntartható megoldások használatát. Az új párizsi House of Innovation kialakítása során több mint 85 ezer kg fenntartható építőanyagot használtak, s az Iberdrolával, a világ legnagyobb szélenergia vállalatával együttműködésben ennek a boltnak egy spanyol szélerőmű szolgáltatja a tiszta energiát.

A MOBILKERESKEDELEM ÉVTIZEDE JÖN?

Pizzát rendelnél egy kis faluszéli padra vagy a strandra? Nemsokára megteheted.

Az elmúlt évtized második fele a kereskedelem mobilitását hozta közelebb hozzánk, fogyasztókhoz, ezzel egyre nagyobb mértékben kiszolgálva azt a kényelmi igényünket, hogy már lassan semmiért ne legyen muszáj lépéseket tennünk. Rendelhessünk ételt a parkba, ahol épp beszélgetünk egy padon ülve, álljon mindig rendelkezésünkre valamennyi szolgáltató, akire épp szükségünk van a szabótól a fodrászon át az autókölcsönzőig. A mobil kiszolgálás technológiai háttere mára már adott, és valóban új kereskedelmi koncepció épül fel általa.

A jövő járművei önmagukat vezetik. Ebből következően a csomagszállító, ételszállító járművek is egyre nagyobb számban elterjednek. Mobil boltokká, kereskedelmi egységekké alakulnak át, amelyek oda mennek, ahova a fogyasztó épp kívánja. Csak le kell szúrni egy térképtűt az alkalmazás térképén, és a termékek már futnak is a megadott helyre.

El tudjuk képzelni, hogy utánunk jön a közösségi iroda, a gyógyszertár, a termelői piac, a játékbolt, a kávézó, de még akár egy mobil Ikea is? A koncepció szerint a jövőben a szórakozás, pihenés és a kereskedelem kevésbé differenciáltan jelennek majd meg az emberek mindennapjaiban.

Egy amerikai cég, amely csokoládét gyárt, felmérte, mire számíthat a következő évtizedben a mobil kereskedelem hatására, és arra jutott, hogy olyan távoli, félreeső helyekre, kisközösségekbe tudják majd eljuttatni termékeiket, ahol manapság még friss élelmiszerhez is bonyolult hozzájutni. Mivel a boltok nem lesznek egyetlen, fizikai helyhez kötve, kevésbé számít majd, hogy egy adott közösség önmagában megfelelő forgalmat és bevételt képes-e produkálni. Így könnyebbé válik a helyi közösségek igényeinek kielégítése, és ez akár társadalmi különbségek, társadalmi problémák megoldásához is vezethet.

Sanghajban már működik egy mobil üzlet próbaüzeme, 24 órás műszakban gurul a bolt egyik helyről a másikra, hogy élelmiszerrel, kávéval, orvosságokkal és még bankautomatával is kiszolgálja a fogyasztókat. A kiválasztott árut a vásárlók egy applikáción keresztül szkennelik be és fizetik ki ellenértékét.

A Mio gördülő élelmiszerautomata ezzel szemben csak nagy forgalmú helyeken jelenik meg, ahol nagy az áthaladó forgalma az elfoglalt embereknek. Előrecsomagolt élelmiszereket kínál a sietős léptűeknek. Beépített érzékelő ismeri fel, ha valaki elindult a mobilbolt felé, és az azonnal megáll, hogy az illetőtől hangfelismerő rendszer vagy érintőképernyő segítségével felvegye rendelését.

A KANNABISZ ÁTPOZÍCIONÁLÁSA

Miután az USA több államában is legális lett a rekreációs és egészségügyi célú kannabisz használata és árusítása, elérkezett a kannabisz kiskereskedelmi forradalmának ideje. Több márka is meglátta az üzleti lehetőséget a törvénymódosítás mögött, s luxus kannabiszmárkával rukkolt elő. A termékek pedig már nem illegális, gyanús, underground boltokban kaphatók, hanem csillogó, legmodernebb design szerint kialakított prémium hangulatot árasztó üzletekben. A terek világosak, szellősek, az enteriőröket a természet inspirálta.

A 2017 óta létező STIIIZY a világ egyik legdinamikusabban fejlődő kannabiszmárkája. A háborús veterán, James Kim maga is tapasztalta, hogy a poszttraumás stressz kezelésének egy működőbb módja a kannabisz-fogyasztás, mint az a temérdek pirula, amit orvosai korábban szedettek vele. Kreativitásával és kitartó kutató- és fejlesztőmunkájával élvezetes formulákat talált ki, majd létrehozta a STIIIZY márkát, majd Los Angeles központjában megnyitotta zászlóshajó üzletét.

Az orvosi célú marihuána ezzel új megvilágításba került, az bolt az otthonosság és hitelesség érzetét kelti és kapcsolja össze a kannabisz termékekkel. A dizájn a „Hatás, inspiráció és innováció” mottó alatt készült. A vállalat célja, hogy 2020 végéig legalább kilenc üzletet nyisson.

Nem a STIIIZY az egyetlen kannabiszmárka az Egyesült Államokban, több más cég is azon dolgozik, hogy átalakítsák a marihuána-kereskedelmet, és a luxuscikkek közé emeljék a kannabiszból készült termékeket.

HOZD KI A LEGTÖBBET A HALLOWEENBÓL

A Halloween nem csak egy egynapos amerikai ünnep és őrület, hanem a kereskedők számára egy ritka jó alkalom, hogy új vevőjelölteket tereljenek a weboldalukra vagy vonzzanak a boltjaikba.

Egy amerikai felmérés arra jutott, hogy az USA-ban a vásárlók egy-egy évben 9,1 milliárd dollárt meghaladó összeget hagynak a boltokban és webshopokban a Halloween-hoz kapcsolódó dekorációra, jelmezekre, kiegészítőkre. Sőt, 2016-ról 2017-re mintegy 8,3%-os emelkedést mutat ez a piac. A jelmezek a legkelendőbbek, de nagy bevételt produkáltak az ünnephez kapcsolódó dekorációk, édességek és üdvözlőlapok is. A fogyasztók 35%-a online keres jelmezt, 30% a fizikai üzletekben, 20% a rokonságban vagy baráti körében kérdez körbe. 18% a Facebookról és a Pinterestről inspirálódik, 17%-ot a popkultúra befolyásol, 14% pedig a médiában kap ihletet.

Ha kereskedőként azt hiszed, elég néhány töklámpást és némi boszorkányos díszt kitenni a kirakatba, hogy a Halloween-mániásokat bevonzad, akkor tévedsz. De akkor mit lehet tenni? Lássunk néhány ötletet:

  1. Öltöztesd jelmezbe online és offline üzletedet is

Teljesen mindegy, hogy Halloween-i termékeket forgalmazol-e vagy sem, az ünnepi hangulatot a te üzleted is magáévá teheti.  Vedd “szellemesre” a hangulatot, alkoss Halloween design-ú kirakatot, amelyben minden áru rémisztőbb megjelenést kap, mint máskor. Játszhatsz a fekete és narancssárga színekkel, pókhálós és szellemes formákkal. A jól ismert szimbólumok sokak figyelmét oda vonzzák majd. A tök persze a legismertebb szimbólum, de nem árt, ha a szokásos töklámpástól eltérően, kreatívabban alkalmazod.

A webshopod, honlapod is jó, ha ebben az időszakban Halloween-i pop-up kuponnal, szellemes hangeffektekkel egészül ki, így sokkal emlékezetesebb marad az oda tévedő új és régi látogatók számára is. Ez az időszak alkalmas, hogy olyan vásárlók is ellátogassanak az oldaladra, akik máskor nem tennék, kínálj hát nekik kedvezménykódot, e-mail címükért cserébe, így az ünnepen túl is el tudod majd érni őket ajánlataiddal.

  1. Szervezz versenyt vagy játékot a közösségi média felületeken

A vásárlókat nem csak az üzletbe vagy webshopba könnyebb becsalogatni Halloween kapcsán, hanem a közösségi média felületeidre is. Szervezz jelmezes szépségversenyt, amelyre követőid fotókat küldhetnek be, és a lájkok és megosztások dönthetik el, kié a nyertes. A vásárlók szeretnek játékokban és fotókon szerepelni, viszontlátni magukat márkák oldalán, és követni, hány lájkot és kommentet kaptak. Azt pedig említeni sem kell, hogy aki egy szórakoztató játék kapcsán kezdett követni egy oldalt, az nagy eséllyel ott is ragad, és meg fogja kapni a későbbi ajánlataidat is.

NÖVEKSZIK A FIZIKAI BOLTOK SZÁMA?

Jelentést adott ki a tavalyi évben az IHL Group, amely az amerikai piac áttekintése után arra jutott, hogy nincsenek veszélyben az online kereskedelem térnyerése miatt a fizikai üzletek, legalábbis ami a számukat illeti. A felmérés adatai szerint minden bezáró üzletre 5,2 most nyíló jut. A kereskedelem valamennyi területén magasabb a nyíló üzletek száma, mint a bezáróké.

A felmérés részben azért készült, mert boltbezárási hullám volt érezhető az USA-ban, de mint azt kimutatták, csak néhány nagyvállalat döntött így, összesen 16 üzletlánc játszik szerepet az összes tavalyi boltbezárás 73%-ában.

A nagy üzletláncok sem feltétlenül azért zárják be boltjaikat, mert nem éri meg fenntartani őket, sokkal inkább egyfajta átalakulás tapasztalható, amelyben az is szerepet játszik, hogy a válaszadó fogyasztók 66% szerint a fizikai boltokban vásárlás nagyobb vásárlói élményt ad, mint korábban. Gondolnak itt az új technológiák bevezetésére, a virtuális és kiterjesztett valóság, a bolti navigációk és okos próbafülkék, valamint az önkiszolgáló fizetési lehetőség térhódítására. Az átalakított és újranyitott üzletek gyakran vezetnek be olyan élménynövelő ötleteket, mint a gyorsabb áruátvétel, a koronavírus idején az üzleten kívüli átvétel, a mobillal fizetés és hasonlók.

Gyakran érzékelhetjük úgy, hogy a piac nagy részét a milliárd dolláros márkák uralják. A valóság azonban az, hogy a kisvállalkozások száma jelentősebb, az ágazat 98%-át teszik ki. Az is meglehet, hogy egy kisvállalkozás, amely jelenleg 5 főnél kevesebbet foglalkoztat, éppen most lép a piacra első boltjával, ám az elkövetkező 10 évben a legnagyobb piaci szereplők egyikének növi ki magát, hiszen a tőkeerős háttér mellett az is nagyon fontos, milyen vásárlói élményt és különleges szolgáltatásokat, kényelmi funkciókat tud nyújtani vásárlóinak.

TÁMADNAK AZ AKCIÓVADÁSZOK

Egy 2018 évi felmérés arra az eredményre jutott, hogy a vásárlók 89%-a, azaz 10 fogyasztóból 9 szokott árengedményeket, akciókat kínáló boltokban vásárolni. Ilyen üzletek pl. az 1 eurós vagy 100 forintos boltok, a diszkontáruházak, turkálók és second hand kereskedések, antikváriumok. 

A felmérés alapján a szakemberek 3 trendet ismertek fel, és azt ajánlják a kereskedőknek, hogy tartsák ezeket észben, amikor az akcióvadász fogyasztókat kívánják “megfogni”.

  • Egyharmaduk fiatal fogyasztó

Az akciós és diszkont boltok annak ellenére népszerűek a fiatalok körében, hogy általában a fizikai üzletekre összpontosítanak, és online csak nagyon kevéstől lehet rendelni. Ennek ellenére akciós ajánlataikkal mobiltelefonon és a közösségi oldalakon elérik a fiatalokat. Ez a korosztály a recesszió alatt nőtt fel, így megszokta, hogy odafigyel a költéseire, és ezt a szokását akkor is megőrzi, ha mai pénzügyi helyzete alapján már nem szorulna rá a kedvezményes ajánlatokra. Ez a fogyasztói réteg azonban még növekszik is. Az akcióéhes vásárlók egyharmada a millenniumi korosztályból kerül ki. Legtöbbjük azt mondja, többet vásárol ilyen üzletekben, mint 5 éve.
  • A spórolós vásárló nem rászoruló vásárló

A vevők arra az érzésre vágynak, hogy jó boltot csináltak. Ez a vágyuk pedig, úgy tűnik, független a szociális és anyagi helyzetüktől. A felmérés rámutatott, hogy a magas, legalább 100.000 dollár jövedelemmel rendelkező háztartások legalább 90%-a is vásárol akcióban. A különbség talán csak az a különböző rétegek között, hogy a tehetősebbeknek fontos, hogy új márkákat és különlegességeket is meg tudjanak szerezni így. 
Az üzletek úgy tudnak akciós ajánlatokat kínálva izgalmasak is maradni, ha ezt a felfedező vágyat is kielégítik. Erre lehet egy remek marketing fogás az új vagy magas árú termékek termékmintáinak osztása. Míg a jobb anyagi körülmények között élők is ki vannak éhezve az akciókra, a magas színvonalú vásárlási élményt ugyanúgy elvárják, mint egy magasabb árkategóriás üzletben. A tehetősebb válaszadók mintegy fele alapnak érzi, hogy a diszkont áruházból ingyen házhoz szállítsák a termékeket, ha kéri, míg az összes akcióvadász vásárló körében ez csupán az egyharmadnak volt fontos.
  • A jó árért cserébe lemondanak a kényelemről

Ennek ellenére a fogyasztók többnyire elfogadják, hogy az alacsonyabb árral az jár, hogy le kell adniuk a kényelemből, vagy akár az áruválaszték szűkösebb lesz. Ugyanakkor a mai világban, amikor nagyon gyorsan alakul át a kereskedelmi környezet és egyre kevesebbeknek sikerül versenyben maradni, nem elég csak akciókat kínálni. Így az a diszkont üzlet tud szárnyalni, amelyik mégis odafigyel a kényelem és a széles választék kettősére. 

AZ IKEA KARÁCSONYI CSALÁDEGYESÍTŐ JÁTÉKA

Connect to Disconnect néven kezdett kampányt az előző karácsonyi szezonban az IKEA. Egy olyan játékra ösztönözte a családokat, amellyel több időt tudnak együtt tölteni, beszélgetve, akár a generációs szakadékokat is áthidalva. Az ünnepek során a korosztályos problémák között szerepel az elektromos kütyük túlzott használata, de az IKEA ötlete megoldást kínálhat az egy fedél alatt élők egymástól elszigetelődése ellen.

A svéd bútormárka provokatív kampányban mutatta be, hogy az emberek betéve tudják a választ pl. a hírességek életével kapcsolatos kérdésekre, de fogalmuk sincs, melyik egy családtagjuk kedvenc zenéje, hol és milyen körülmények között ismerkedtek össze a szüleik, vagy milyen végzettsége van a nagypapának.
A megoldást a lakberendezési áruházlánc egy Familiarised (Ismerkedés) nevű társasjátékban látja, amely célja, hogy a rokonok, családtagok minél többet megtudjanak egymásról. Az IKEA a játékot Spanyolországban dolgozó kollégáival tesztelte, az ő családjaikat kérte fel a játékra. A modernitás itt sem maradt azért el, a digitális verziót is kidolgozták, de ösztönözve az offline használatot, csak repülő üzemmódban működik.

A spanyol IKEA olyan komolyan vette küldetését, hogy minőségi közös időre vegye rá a spanyol családokat, hogy az ünnepekre még a közösségi média felületeit is lekapcsolta.

EDZD AZ ARCOD LONDONBAN

Alasdhair Willis, aki a világhírű designer, Stella McCartney férje, nem kisebb fába vágta fejszéjét, minthogy a Facegym szépségmárka új üzletéhez a sport világából inspirálódjon. A márka legújabb boltja a londoni Coal Drops Yard bevásárlóközpontban talált megfelelő helyre. A projekt a jövő kereskedelmi egységeit idézi meg, azaz élmény alapú, vibrálóan sokféle és jól átgondolt koncepcióra épül. Ugyanezek a jellemzői a Facegym szépségápolási szolgáltatásainak is, így a tartalom és a forma remekül egymásra talált.

 

Az innovatív szépségápolási kezeléseiről ismert Facegym a nőket és a férfiakat egyaránt fontos célcsoportjának tartja, ezért a környezet mindkét nem számára kellemesen lett kialakítva. Az üzlet 80 nm-nyi területen terül el, az edzés koncepciójára épülve. A betérő vendégek arctorna foglalkozásokon vehetnek részt, egy olyan top arcstúdióban, amilyenre még nem volt példa sehol a világon.

A kreatív igazgató, Joe Evans elmondása szerint olyan teret álmodtak meg, amelyben a sport és a szépségápolás találkozik. Az ügyfelek dinamikus élményekre számíthatnak. A színhasználat bátor és kifejező, a formák lendületesek, minden tele van energiával. Jól átgondolt anyagkombinációk, és bútorok helyett főleg sporteszközök alakítják az enteriőrt. Ahogy a sportban megszokott, a vendégek számára itt is elkülönítettek helyet a felkészülésre, az edzésre és a lazításra, töltődésre.

A JÖVŐ FIATALJAI NAPSZEMÜVEGBŐL HALLGATNAK ZENÉT?

Tudtad, hogy egy napszemüveg teljes audioélményt is nyújthat? A Bose márka épp ezt ígéri vásárlóinak Frames fantázianéven futó terméksorozatával. Ezeknek a napszemüvegeknek az a különlegessége, hogy mini hangszórókat építettek beléjük, és a Bose kiterjesztett valósága biztosítja, hogy a szemüveg viselője zenét hallgasson a kereten keresztül. Nem kell mást tennie, csak kapcsolódni vele az okostelefonjához, és nem csak zenét hallgathat, de akár telefonhívásokat is bonyolíthat. 

A klasszikus vonalak által inspirált keretek fémből vagy fekete műanyagból készültek. 

Egy ilyen különleges modell persze nem olcsóság, darabja 158 fontba kerül. A termék azonban nem akar tucatcucc lenni, inkább azoknak a kifinomult fogyasztóknak szól, akik a vagány stílust és a tökéletes hangzást egyben szeretnék élvezni, úgy, hogy közben nem zavarnak másokat.

S még egy előny, hogy amíg a már ismertebb Snapchat Spectacles, vagy a híres Google Glass korlátozhatja a használója látását, a Bose AR esetében erről szó nincs. 

A PUMA INTERAKTÍV ZÓNÁKAT HOZ LÉTRE SYDNEY BOLTJAIBAN

Olyan testreszabott digitális vásárlási élménnyel és közösségi terekkel várja ügyfeleit, amelynek célközönsége a futballért rajongó fiatalság. A kialakítás során a tinik impulzusvásárlási szokásait és döntési mintáit vették figyelembe, hogy minél többen kipróbálják a termékeket. A felismerés, vetítés és játék kombinációja maradandó élménnyel gazdagítja a résztvevőket, akik később is emlékeznek a márkára, és szívesen vásárolnak termékeiből.

A tökéletes futballcipő megtalálásának 3 kulcsa: választás, próba és tesztelés. A PUMA FUTURE és a PUMA ONE termékcsaládok vesznek részt az erre kialakított, speciális focitémájú térben:
A választást nyomásérzékelők jelzik. Amikor valaki eltávolított egy terméket az interaktív futballcipő faláról, a képernyők azonnal megjelenítik a termékkel kapcsolatos interaktív tartalmat.
A próba alatt a labdarúgók statisztikáit digitális kijelzőn jelenítik meg az online tartalom és a fizikai tér kombinációjával, a PUMA márkaértékek beillesztésével.
A tesztelési szakaszban az ügyfeleket arra ösztönzik, hogy kipróbálják cipőiket foci közben is. Egy eredmény-táblán nyomon követhetik, hogyan teljesítenek, amikor versenyeznek egymással, és megoszthatják a leglátványosabb akciókat.

Az interaktív zónák kialakítását hosszas és alapos tervezés előzte meg. A cég szakemberei a kutatás során futballpályákat is felkerestek, hogy első kézből tekintsék meg, mi inspirálja a rajongókat, mit tartanak fontosnak, és mit gondolnak a termékeket viselő játékosokról. Ez a felmérés a vásárlók körében az egyik legfontosabb része volt a munkának, mert a beszélgetések során szerzett tapasztalatok alapján dolgozták ki a megvalósításhoz szükséges stratégiákat.

Minden ember másképp viselkedik, más az érzelmi állapota, az életútja. Ezért egy olyan vásárlási tapasztalatban lehet részük, amely egyszerre kereskedelmi és érzelmi alapú: a PUMA az embert helyezi valamennyi élmény középpontjába, biztosítva ezzel a fogyasztók növekvő igényeinek kielégítését.